Η 4η δημοτική κοινότητα είναι από τις περιοχές που παρουσιάζονται πιο έντονα από αλλού οι συνέπειες των εφαρμοζόμενων μνημονιακών πολιτικών.

Σε συνθήκες αυξανόμενης φτώχειας λειτουργεί μόνο ένα Δημοτικό Ιατρείο, και αυτό με ελλείψεις σε προσωπικό και με περιορισμένες ειδικότητες ιατρών, με ακατάλληλες κτιριακές εγκαταστάσεις, ανεπάρκεια σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό και αδυναμία πραγματοποίησης όλων των εξετάσεων.

Όσον αφορά την εκπαίδευση, τα προβλήματα οξύνονται σε όλες τις βαθμίδες της. Η υποχρηματοδότηση, οι διαθεσιμότητες-απολύσεις σε εκπαιδευτικούς και σε σχολικούς φύλακες, τα κενά σε διδακτικό προσωπικό, τα προβλήματα στις υλικοτεχνικές υποδομές και στα αναγκαία μέσα για τη λειτουργία ενός σχολείου (από τα χαρτικά ως το πετρέλαιο θέρμανσης), είναι κάποια από τα βασικά ζητήματα που απασχολούν το σύνολο της κοινωνίας μας, που βιώνει δραματικά την απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης. Επιπλέον, έχουμε καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων στην Τεχνική Επαγγελματική εκπαίδευση (στο 3ο και 9ο ΕΠΑΛ), ανεπαρκή στήριξη των δομών ειδικής αγωγής (παράλληλη στήριξη και τμήματα ένταξης) αλλά και των μονάδων ειδικής αγωγής ( 6ο ειδικό δημοτικό στο 4ο), καταργήσεις σχολικών μονάδων (6ο εσπερινό) και συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων (53ο και 54ο ), όπως και υπολειτουργία του θεσμού της ενισχυτικής διδασκαλίας.

Με την εφαρμογή της μνημονιακής πολιτικής, η Δημοτική Αρχή έδειξε εμπράκτως την αδιαφορία της για την ποιότητα ζωής των πολιτών της. Η συσσώρευση και ο όγκος των απορριμμάτων, της βρωμιάς και των σκουπιδιών δείχνουν την έλλειψη ευαισθησίας σε θέματα καθαριότητας και ανακύκλωσης. Παράλληλα, οι κάτοικοι της περιοχής γίνονται μάρτυρες μίας εντεινόμενης προσπάθειας άλωσης κάθε αδόμητου χώρου, με πρόσχημα μία «ανάπτυξη» μακριά από τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων της συνοικίας. Την ίδια στιγμή, οι χώροι μεγάλης ιστορικής και οικολογικής σημασίας που υπάρχουν στην περιοχή μας, εγκαταλείπονται και υποβαθμίζονται.

Η 4η δημοτική κοινότητα γνώρισε την εγκατάλειψη από την Δημοτική Αρχή καθότι δεν συμπεριλήφθηκε σε κανένα είδος πολιτιστικού πλαισίου. Οι πολιτιστικοί χώροι είναι ανύπαρκτοι και οι αθλητικές εγκαταστάσεις εγκαταλελειμμένες. Όραμα μας  είναι μια πόλη που να επενδύει ιδιαίτερα στους πολιτισμικούς και κοινωνικούς της πόρους. Μια πόλη ζωντανή και ανοιχτή, όπου «θα συμβαίνουν πράγματα» και «θα αφορούν κόσμο».

Η Ανοιχτή Πόλη προτείνει:

Πράσινο – Κοινόχρηστοι χώροι

  • Τη συνολική ανάπλαση της Ακαδημίας Πλάτωνα με ανάδειξη της αρχαιολογικής σημασίας της περιοχής (αρχαιολογικός χώρος, λόφος Ιππίου Κολωνού). Δημιουργία ενός σύγχρονου και πολεοδομικά αναβαθμισμένου πολιτιστικού πόλου μητροπολιτικής εμβέλειας.
  • Την εφαρμογή ρυμοτομικού σχεδίου που να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες των κατοίκων για ελεύθερους χώρους, κοινωνικές υποδομές, χώρους άθλησης και πολιτισμού, μέσω πολεοδομικής μελέτης από τον δήμο, και ουσιαστικής διαβούλευσης με τους κατοίκους, τις συλλογικότητες και τους φορείς της γειτονιάς. Η εκπόνηση μιας πολεοδομικής μελέτης που θα περιλαμβάνει όλη την περιοχή, είναι αναγκαία και για την προστασία των μεγάλων αδόμητων χώρων, όπως οι Λαχανόκηποι και το οικόπεδο Μουζάκη-Λαναρά.
  • Την άμεση εφαρμογή των αποφάσεων για τις απαλλοτριώσεις που ακόμα εκκρεμούν.
  • Την δημιουργία  δικτύου  ποδηλατοδρόμων και ασφαλών διαδρομών κυκλοφορίας για τους πεζούς.
  • Την φροντίδα των λόφων Σκουζέ και Κολωνού, με την αναβάθμιση του πρασίνου, του φωτισμού και των υπαρχουσών υποδομών.
  • Τη φύτευση δεντροστοιχίων στα πεζοδρόμια της Λένορμαν και της Καβάλας, ώστε να δημιουργηθεί ένα φυσικό μέτωπο στο θόρυβο και τη ρύπανση.
  • Την αξιοποίηση του χώρου των εγκαταλελειμμένων πρώην εργοστασίων «Βότρυς» και «Κοροπούλη» στα Σεπόλια, για την δημιουργία χώρων πρασίνου, αναψυχής και δημόσιου αθλητισμού-πολιτισμού.
  • Την μετεγκατάσταση του σταθμού λεωφορείων της οδού Λιοσίων και την αξιοποίηση του εναπομείναντος χώρου ως χώρου πράσινου.

Οι παιδικές χαρές, χώρος άθλησης και ψυχαγωγίας των μικρών παιδιών, αποτελούν ένα ακόμα χώρο που έχει υποστεί τις συνέπειες της μνημονιακής πολιτικής. Σε ένα διαμέρισμα 85.000 κατοίκων υπάρχουν μόνο 20 παιδικές χαρές, και αυτές σε τραγική κατάσταση. Στις παιδικές χαρές διαπιστώνονται ελλείψεις σε υποδομές. Σε αρκετές από αυτές έχουν αφαιρεθεί όργανα και δεν έχουν αντικατασταθεί, ενώ απουσιάζουν δίχτυα προστασίας, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος ατυχημάτων. Προτείνουμε:

  • Βελτίωση των συνθηκών εντός των παιδικών χαρών. Συντήρηση των υπαρχόντων οργάνων και εμπλουτισμό με νέα όργανα.
  • Επιθεώρηση των παιδικών χαρών από ελεγκτές ασφαλείας σε τακτά χρονικά διαστήματα. Οι παιδικές χαρές πρέπει να λειτουργούν με τήρηση κανονισμών υγιεινής και ασφάλειας.
  • Άμεση αντικατάσταση των οργάνων και καθισμάτων  που εκθέτουν σε κίνδυνο.
  • Φύλαξη των παιδικών χαρών από φύλακες για προστασία και παροχή πρώτων βοηθειών σε περίπτωση ανάγκης.
  • Δημιουργία περισσότερων παιδικών χαρών. Οι υπάρχουσες 20 αποτελούν ένα μικρό αριθμό για τον πληθυσμό των 85.000 κατοίκων.

Πολιτισμός

  • Προγράμματα πολιτιστικών δραστηριοτήτων στα σχολεία σε συνεργασία με τους δασκάλους και τους συλλόγους γονέων.
  • Σε συνεργασία με τη βιβλιοθήκη της Βουλής, να δοθεί η δυνατότητα εκδηλώσεων λόγου στο φουαγιέ του Καπνεργοστασίου επί της Λένορμαν.
  • Δυνατότητα αξιοποίησης κτιρίων αρχιτεκτονικής ομορφιάς για πολιτιστικές εκδηλώσεις (κτήριο σταθμού τρένων Πελοποννήσου).
  • Διοργάνωση σε μόνιμη βάση –υπό τον ΟΠΑΝΔΑ– εκδηλώσεων στους δημόσιους χώρους πλατείες, παιδικές χαρές και κυρίως στα θέατρα του λόφου Ιππίου Κολωνού και της Ακαδημίας Πλάτωνα.
  • Προτείνονται τουριστικές διαδρομές «Στα Βήματα των Αρχαίων Φιλοσόφων» σε κάθε διαμέρισμα της Αθήνας. Κάθε διαμέρισμα να συνδεθεί με ένα φιλόσοφο (π.χ. 4ο Διαμέρισμα «Στα Βήματα του Πλάτωνα», με κέντρο την Ακαδημία Πλάτωνα, κτλ.). Όλες αυτές οι επιμέρους διαδρομές θα συνδέονται μεταξύ τους σε παναθηναϊκό επίπεδο μέσω των συνολικών δράσεων ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων.
  • Συνεργασία σχολείων, ΚΑΠΗ και άλλων φορέων για την οργάνωση αφηγήσεων παραμυθιών για μικρότερα παιδιά, και περίπατων-αφηγήσεων ιστοριών και γεγονότων που συνέβησαν στην περιοχή, για μεγαλύτερα παιδιά.
  • Δημιουργία Ερευνητικού Ιδρύματος με θεματολογία τη φιλοσοφική κληρονομιά του Πλάτωνα και των αρχαίων φιλοσόφων, με δυνατότητα υλοποίησης ανοιχτών διαλέξεων.

Παιδεία – Αθλητισμός – Σχολικά Κτίρια

  • Οι σχολικές βιβλιοθήκες να είναι στο επίκεντρο της σχολικής εργασίας και ο Δήμος να φροντίζει ώστε  να υπάρχουν σε όλα τα σχολεία οι κατάλληλες αίθουσες που θα τις στεγάζουν.
  • Λειτουργία των σχολείων  για τα παιδιά και τους γονείς τους και μετά το τέλος των μαθημάτων, ως χώροι σύνδεσης κάθε σχολείου με την τοπική κοινωνία.
  • Το δίκτυο των παιδικών σταθμών να είναι ενταγμένο στην ενιαία προσχολική αγωγή.
  • Ουσιαστικό ρόλο στα συλλογικά όργανα της εκπαίδευσης (σχολικές επιτροπές, σχολικά συμβούλια, κοινοτικές επιτροπές  παιδείας). Θα προωθήσουμε με κάθε δυνατό τρόπο τη διαφανή και δημοκρατική τους λειτουργία.
  • Στήριξη του θεσμού του ολοήμερου δημοτικού, ενός θεσμού που πρέπει να λειτουργήσει ουσιαστικά παιδευτικά και θα ενισχύσει τις πληττόμενες από την κρίση οικογένειες.
  • Συντήρηση όλων των αθλητικών εγκαταστάσεων, γηπέδων μπάσκετ και δυνατότητα χρήσης από τις σχολικές μονάδες για αθλητικές δραστηριότητες.
  • Συνεργασία του Δήμου με αθλητικά σωματεία και πολιτιστικές ομάδες με σκοπό την στήριξη δραστηριοτήτων των μαθητών με λύσεις που μειώνουν το κόστος για την οικογένεια.
  • Στελέχωση του Δημοτικού Κολυμβητηρίου με επαρκές, ειδικευμένο και εκπαιδευμένο προσωπικό. Εξασφάλιση πόρων για τη συνεχή λειτουργία του.

Κοινωνική πολιτική

Οι πολίτες της Αθήνας έχουν ανάγκη από ιατρική και οδοντιατρική φροντίδα, καθότι οι παρεχόμενες δομές από το κράτος είναι από φθίνουσες έως ανύπαρκτες. Θεωρούμε ότι η υγεία είναι μέγιστο αγαθό και όχι εμπορεύσιμο είδος. Προτείνουμε:

  • Δικαίωμα πρόσβασης σε Δημοτικά Ιατρεία για όλους τους κατοίκους χωρίς αποκλεισμούς και χωρίς χρηματική επιβάρυνση.
  • Δημιουργία ενός ακόμα Δημοτικού Ιατρείου. Αντιστοίχιση των Δημοτικών Ιατρείων με το αριθμό κατοίκων. Εφαρμογή μοντέλου ευρωπαϊκών κρατών (π.χ. 1 Δημοτικό Ιατρείο για κάθε 40.000 κατοίκους), ώστε να αποφευχθεί η συμφόρηση στους χώρους υποδοχής.
  • Επέκταση του παρόντος κτηρίου (Προποντίδος 10) σε διπλανό οικόπεδο που βρίσκεται στην κατοχή του Δήμου, ώστε να επέλθει βελτίωση στις υπηρεσίες που προσφέρονται.
  • Στελέχωση των Δημοτικών Ιατρείων με περισσότερες ειδικότητες και εξασφάλιση υλικοτεχνικής υποδομής, ώστε να διενεργούνται όλες οι ιατρικές εξετάσεις εντός των Δημοτικών Ιατρείων και να χορηγείται φαρμακευτική αγωγή.
  • Λειτουργία δομών Ψυχικής υγείας (παιδοψυχολογίας, οικογενειακής συμβουλευτικής κλπ) εντός των Δημοτικών Ιατρείων, για πιο άμεση αντιμετώπιση των ψυχικών νοσημάτων που είναι σε έξαρση λόγω του μνημονίου.
  • Συμβουλευτική οικογενειακού προγραμματισμού καθώς και γυναικών/νεανίδων.

Ποιότητα Ζωής

Διεκδικούμε και προτείνουμε:

  • Βιολογικό καθαρισμό των κάδων απορριμμάτων σε τακτό χρονικό διάστημα.
  • Τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης σε όλα τα σχολικά συγκροτήματα.
  • Εναλλακτική χρήση και αξιοποίηση των σκουπιδιών (και συνολικά αλλά και σε επίπεδο κατοικίας ) μέσω της διαδικασίας της κομποστοποίησης, ώστε το προϊόν να χρησιμοποιείται ως πολύτιμο οργανικό λίπασμα  για διάφορες δραστηριότητες (καλλωπιστικά φυτά , λαχανόκηποι, φυτεύσεις δένδρων κλπ.).
  • Καθαριότητα και πλύσιμο πλατειών, πεζοδρομίων και πεζοδρόμων, ελεύθερων χώρων και παιδικών χαρών.

Προαστιακός Σιδηρόδρομος και Αστικός Ιστός

Η δημιουργία του κινήματος για τη υπογειοποίηση του Προαστιακού το 2006, είναι παράλληλη και σύμφυτη με τη γέννηση της Ανοιχτής Πόλης.

Με την υπογειοποίηση των γραμμών:

  • Δεν θα υπάρχουν διαχωρισμένες περιοχές από τα τείχη και τις γραμμές των μέσων σταθερής τροχιάς.
  • Δεν υπάρχουν οικιστικοί διαχωρισμοί που δημιουργούν χώρους-γκέτο και ευκαιρίες για παράνομες δραστηριότητες, υποβαθμίζοντας την ζωή των κατοίκων.
  • Θα διευκολυνθεί η ενοποίηση των Αρχαιολογικών Χώρων του ιστορικού κέντρου με τις εξόδους και τα περίχωρα της Αρχαίας Αθήνας (Κεραμεικός – Ιερά Οδός – Κολωνός – Ακαδημία Πλάτωνος), δίνοντας νέα διάσταση στην τουριστική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής, καθώς και στην ιστορική έρευνα.

Δημοκρατία – Συμμετοχή – Αρμοδιότητες κοινοτήτων

Στην κατεύθυνση της αποκέντρωσης εντός του δήμου, πρέπει να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας του συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας. Με διαδικασίες συμμετοχής των πολιτών. Και παράλληλα με εκχώρηση στα συμβούλια ουσιαστικών αρμοδιοτήτων ελέγχου και συναπόφασης.

Παράλληλα έχουμε επεξεργαστεί ένα σχέδιο για την προώθηση του συμμετοχικού προϋπολογισμού της γειτονιάς. Με επτά πιλοτικές εφαρμογές που αφορούν έργα και δράσεις, με αυτεπιστασία του δήμου ή σε συνεργασία με συνεταιρισμούς. Και με φορέα επεξεργασίας τις τοπικές συνελεύσεις.

Επίσης  είμαστε  έτοιμοι  για  το  πρώτο  συμμετοχικό  πείραμα στην  πόλη. Την ανοιχτή διαβούλευση με τους  πολίτες για το επόμενο πενταετές επιχειρησιακό πλάνο στο Δήμο, μέσα από ανοιχτές λαϊκές συνελεύσεις στις γειτονιές.

Τέλος, υποστηρίζουμε την υποχρεωτική συζήτηση στο κοινοτικό συμβούλιο οποιουδήποτε αιτήματος υπογράφεται από 200 κατοίκους, και δεν αντιβαίνει φυσικά στο σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων.