Τον Οκτώβριο, η Ανοιχτή Πόλη αντέδρασε έντονα στο τότε ψηφιζόμενο άρθρο 178 του αναπτυξιακού πολυνομοσχεδίου που έστρωνε το δρόμο για την ανάθεση κρίσιμων δημοτικών υπηρεσιών (καθαρισμού, μεταφοράς αποβλήτων, πράσινου, ηλεκτροφωτισμού) στο ιδιωτικό συμφέρον και συμπαρατάχθηκε με τους εργαζόμενους του Δήμου, καλώντας και τη δημοτική αρχή, σε έκτακτο δημοτικό συμβούλιο, να στηρίξει τις δικαιολογημένες αντιδράσεις τους. Από τότε είχαμε επισημάνει ότι η προωθούμενη ρύθμιση, ενάντια και στις σύγχρονες διεθνείς τάσεις, επέμενε ιδεοληπτικά στη δοκιμασμένη μη λύση των εργολάβων. Ο κ. Μπακογιάννης τότε χαρακτήρισε την επίμαχη ρύθμιση “βήμα ενηλικίωσης” της τοπικής αυτοδιοίκησης, προσθέτοντας και κάποια όμορφα λόγια για την εμπιστοσύνη που τρέφει για τους υπαλλήλους του Δήμου και την ποιότητα της δουλειάς τους.
Στο Δήμο της Αθήνας όπως και πριν λίγες μέρες στον Πειραιά, φαίνεται ότι ήρθε η ώρα να δρέψουμε τους καρπούς της ενηλικίωσης. Με την εισήγηση της δημοτικής αρχής στο δημοτικό συμβούλιο της 16ης Δεκεμβρίου, τα καθησυχαστικά λόγια έδωσαν τη θέση τους στην έμπρακτη εφαρμογή του νόμου Γεωργιάδη στις υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων, ξεκινώντας από αυτήν του Πρασίνου. Πυρηνικές υπηρεσίες της Διεύθυνσης Πρασίνου και Αστικής Πανίδας, όπως η κλάδευση ή η συντήρηση και ανάπλαση πλατειών, πεζοδρόμων και λοιπών χώρων πρασίνου, παραχωρούνται πλέον με συμβάσεις σε ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών.
Η αντίθεση μας στους εργολάβους στηρίζεται τόσο στην Ελληνική όσο και στη διεθνή εμπειρία. Μια σειρά από δήμους στην Ευρώπη επαναφέρουν στον δημόσιο έλεγχο υπηρεσίες που είχαν δώσει σε ιδιώτες. Στον Ευαγγελισμό, όταν έφυγε ο εργολάβος της καθαριότητας, το νοσοκομείο εξοικονόμησε σχεδόν 1 εκατομμύριο τον χρόνο και ταυτόχρονα αυξήθηκαν οι μισθοί των εργαζομένων. Πρόσφατο είναι επίσης το αποτρόπαιο συμβάν στη Θήβα που φαίνεται ότι προέκυψε από τη σύγκρουση εργολαβικών συμφερόντων, στα οποία η εκεί δημοτική αρχή είχε αναθέσει τη φύλαξη σχολικού ιδρύματος. Σε πλείστες άλλες περιπτώσεις (δήμους, νοσοκομεία, σχολεία), η τακτική που θέλει τους δήμους μεσάζοντες των εργολάβων έχει οδηγήσει σε χειρότερες υπηρεσίες υψηλότερου κόστους και αναξιοπρεπείς όρους εργασίας.
Σε ό,τι αφορά το κόστος, αξίζει να σημειώσουμε ότι η δημοτική αρχή, παράλληλα με την υποτιθέμενα επωφελή διαδικασία συμβασιοποίησης των υπηρεσιών πρασίνου, προβλέπει για το 2020 χρηματοδότηση 320.000 ευρώ για αγορά μηχανολογικού εξοπλισμού κλάδευσης, ενώ στην εισήγησή της εμφανίζει υπερπολλαπλασιασμό των προβλεπόμενων στο Τεχνικό Πρόγραμμα πόρων για συντήρηση και ανάπλαση πλατειών, πεζοδρόμων και λοιπών χώρων πρασίνου για τα έτη 2021-2, δημιουργώντας ερωτηματικά για τους όρους με τους οποίους σκέφτεται η δημοτική αρχή να συνάψει συμβάσεις με τους ιδιώτες.
Η Ανοιχτή Πόλη επιμένει ότι προτεραιότητα για τον Δήμο Αθηναίων θα έπρεπε να είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των δημοτικών υπηρεσιών, η υλικοτεχνική στήριξή τους και η άμεση αντιμετώπιση της υποστελέχωσης και της γήρανσης του προσωπικού, με σεβασμό στους εργαζόμενους και στους δημότες που πληρώνουν για να απολαμβάνουν ποιοτικές υπηρεσίες.