Αν η αντίληψη Μπακογιάννη συνεχίσει να περιορίζεται στο… γραφείο του χωρίς διαβούλευση με την κοινωνία της Αθήνας, το κυκλοφοριακό μπορεί να είναι το μικρότερο από τα προβλήματα στο κέντρο και τα σχεδόν 6.000 ευρώ που δίνει για κάθε παγκάκι, ενώ είναι η ώρα η Δημοτική Αρχή να σταματήσει να κρύβεται για την βραχυχρόνια μίσθωση, για την οποία η Ανοιχτή Πόλη θα φέρει συγκεκριμένη πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο την επόμενη εβδομάδα, είπε ο επικεφαλής της Νάσος Ηλιόπουλος μιλώντας Στο Κόκκινο και τον Νίκο Σβέρκο.
Η Δημοτική Αρχή δεν άκουσε όταν έπρεπε και τώρα «τα ακούει» από όλη την πόλη, είπε ο κ. Ηλιόπουλος συνοψίζοντας σε μία φράση όσα συμβαίνουν με τον «Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας». Εξ αρχής ο κ. Μπακογιάννης προσπάθησε να εφαρμόσει μοντέλο διοίκησης που αντιλαμβάνεται ως «γραφειοκρατία» και χαμένο χρόνο οποιαδήποτε συζήτηση ή διαβούλευση. Για την πεζοδρόμηση π.χ. της Βασιλίσσης Όλγας που συζητιέται από την περίοδο της Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων και δεν προχώρησε, ο δήμαρχος θεώρησε ότι έχει την δυνατότητα να αποφασίσει με λογική «αποφασίζουμε και διατάζουμε». Αλλά οι πόλεις δεν είναι κενά πεδία πειραματισμού… Μόνο και μόνο από το όνομά του, «μεγάλος περίπατος», βλέπουμε σειρά από προβλήματα. Οι πόλεις δεν είναι μόνο περίπατος, μόνο κυκλοφορία (που χτες αμφισβητήθηκε και αυτό), η πόλη έχει εργασία και εργαζόμενους, σειρά από κοινωνικές σχέσεις, πρέπει να συζητήσουμε πώς θα διασφαλίσουμε και αυτά.
Προειδοποίησε μάλιστα ότι αν συνεχιστεί ο σχεδιασμός της Δημοτικής Αρχής όπως τον βλέπουμε χωρίς διορθώσεις (που μπορεί να επιβάλει ο διάλογος, η διαβούλευση με τους χρήστες της πόλης, τους επιστημονικούς φορείς, τους εμπορικούς συλλόγους) το κυκλοφοριακό μπορεί να είναι το μικρότερο από τα προβλήματα στο κέντρο. Μπορεί να ζήσουμε τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές, όχι αναβίωσης αλλά απονέκρωσης του κέντρου και μονοκαλλιέργειας εστίασης και τουρισμού, ένα πολύ επικίνδυνο σενάριο για την Αθήνα.
Η Δημοτική Αρχή δεν υλοποιεί καν αυτά που ψηφίστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο, δυστυχώς αυτή είναι η αίσθηση που έχουμε, συνέχισε ο κ. Ηλιόπουλος. Η Ανοιχτή Πόλη υπερψήφισε την αρχική πρόταση, μία ανοιχτή πρόταση που δεν περιέχει καμία μόνιμη παρέμβαση, αλλά την πειραματική φάση του Περιπάτου. Ειλικρινά πιστεύουμε ότι μπορείς να κερδίσεις περισσότερο δημόσιο χώρο στην Αθήνα -αλλά σεβόμενος τη ζωή της πόλης, την καθημερινότητα των ανθρώπων. Γι` αυτό καταθέσαμε προτάσεις-προϋποθέσεις για να στηρίξουμε την υλοποίηση του έργου:
Επιτροπή Διαβούλευσης με την Κοινωνία των Πολιτών (φορείς, επιστημονικοί σύλλογοι, επιμελητήρια)
Επιτροπή Επιστημονικής Παρακολούθησης του Έργου
Αλλά το μόνο που έχουμε δει μέχρι στιγμής είναι μία κυκλοφοριακή μελέτη, δεν έχουμε δει ούτε μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ούτε σειρά άλλες μελέτες που έπρεπε να γίνουν. Η Δημοτική Αρχή μέχρι σήμερα έχει επιλέξει να μην λειτουργήσει αυτές τις Επιτροπές. Διαβούλευση επίσης δεν γίνεται, πέραν επαφών από το γραφείο του Δημάρχου Κ. Μπακογιάννη και όχι με τις ψηφισμένες από το Δημοτικό Συμβούλιο επιτροπές. Έχουν ψηφιστεί εδώ και πάνω από έναν μήνα, συγκλήθηκαν μόλις την περασμένη Τρίτη και όχι για να λειτουργήσουν, απλώς για κάποιες ενημερώσεις χωρίς δυνατότητα παρέμβασης και διαλόγου.
Εάν είχαν λειτουργήσει, σημείωσε, θα είχε π.χ. συζητηθεί στις Επιτροπές ότι δεν είναι ορθολογικό να φτιαχτεί ποδηλατόδρομος πάνω στο τραμ. Αν σε τρεις μήνες ξαναφτάσει το τραμ στο Σύνταγμα, θα πρέπει να ξηλώνουμε ξανά τον ποδηλατόδρομο, να τον σχεδιάσουμε από την αρχή. Είναι κάτι που δείχνει τα ζητήματα μεθοδολογίας. Δεν μπορεί επίσης να περιορίζονται σήμερα τα Ι.Χ. την ώρα που υπάρχουν ειδικές συνθήκες στην λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Δεν ξέρω ποιος από την Δημοτική Αρχή έκανε τον κόπο να μπει σε ένα τρένο, ένα τρόλεϊ, ένα μετρό. Ας ρωτήσουν κάποιον στο περιβάλλον τους…
Η συγκοινωνιακή μελέτη που ήρθε στο Δημοτικό Συμβούλιο περιέχει σενάρια, όπως κάθε μελέτη, έχει σενάρια. Κάποια «βγαίνουν» με μικρή επιβάρυνση για την Αθήνα, κάποια «τινάζουν στον αέρα» την κυκλοφορία και την κίνηση -και όχι μόνο στο κέντρο της πόλης. Το μοναδικό βιώσιμο ήταν αυτό που περιλαμβάνει ενίσχυση των ΜΜΜ, όπως τόνισε ο κ. Ηλιόπουλος. Η Ανοιχτή Πόλη εξ αρχής είπε ότι στηρίζει αυτή την διεκδίκηση και «βάζει πλάτη», αλλά αν δεν γίνει αυτή η ενίσχυση δεν θα μπορεί να προχωρήσει το σχέδιο στη συγκεκριμένη του μορφή. Και όπως φαίνεται ξεκάθαρα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι σε άλλη κατεύθυνση. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Αθήνα είναι ζήτημα και της κυβέρνησης, όχι μόνο της Δημοτικής Αρχής.
Υπάρχουν επίσης ζητήματα διαφάνειας, η Ανοιχτή Πόλη έχει δώσει στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Αθηναίων έχει δώσει σειρά από μάχες και έχει εκφράσει διαφωνίες, όπως για τα 2 εκατ. ευρώ που πήγαν για χρώματα, παγκάκια κτλ. Γιατί η Δημοτική Αρχή επέλεξε να προμηθευτεί παγκάκια που προσεγγίζουν τα 6.000 ευρώ το ένα. Υποτίθεται ότι θα είναι ειδικά, με ISO, φώτα, κτλ. Όμως δεν θα… σερβίρουν καφέ, όπως είπε χαρακτηριστικά, οπότε θεωρούμε ότι είναι υπερβολική η χρέωση. Δείχνει προτεραιότητες και αντίληψη αυτό το πράγμα, το τελευταίο που χρειάζεται αυτή την στιγμή η Αθήνα είναι να χαθεί το δίκαιο και σωστό αίτημα ότι το κέντρο χρειάζεται αναβάθμιση, περισσότερο δημόσιο χώρο, λιγότερα αυτοκίνητα.
Μία από τις ωραιότερες προτάσεις που έχουν ακουστεί, συνέχισε τονίζοντας την σημασία της διαβούλευσης, είναι αυτή του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, το νέο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που θα ψηφιστεί να θέτει ποσόστωση για τον περιορισμό της εστίασης. Έτσι, θα υπάρχει περισσότερος χώρος για μικρές παραγωγικές δραστηριότητες που υπάρχουν στο κέντρο, όπως π.χ. η αργυροχρυσοχοΐα που δεν πρέπει να χαθεί, θα υπάρχει χώρος για το λιανεμπόριο, προστατεύονται συγκεκριμένα σημεία όπως π.χ. η οδός Αθηνάς που έχει πολύ συγκεκριμένο εμπόριο (δεν μπορεί να ψωνίσει στην Αθηνάς βιομηχανικά προϊόντα κάποιος και να φύγει με τα πόδια). Είναι τοπόσημο για την πόλη, δεν μπορεί κανείς να φανταστεί την πόλη χωρίς την Αθηνάς, ή την Ευριπίδου π.χ. με τα μπαχαράδικα.
Κυρίως όμως, τόνισε ο κ. Ηλιόπουλος, δεν γίνεται να συζητάμε για το κέντρο της πόλης και να μην λέμε τίποτα για την κατοικία. Και έχει έρθει η ώρα η Δημοτική Αρχή να μας πει ποια είναι η θέση της για την βραχυχρόνια μίσθωση. Δεν μπορεί να κρύβεται άλλο στο συγκεκριμένο ζήτημα, εμείς ως Ανοιχτή Πόλη στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο θα ζητήσουμε να συζητηθεί κανονικά, στην ημερήσια διάταξη, το ζήτημα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, με συγκεκριμένη πρόταση από την μεριά μας. Η Δημοτική Αρχή μέχρι στιγμής δεν έχει πει τίποτα για το θέμα και έχουμε κάθε λόγο να είμαστε ανήσυχοι. Θυμόμαστς το… αντιπεριβαλλοντικό νομοσχέδιο Χατζηδάκη, που στο άρθρο 59 έχει σειρά από διατάξεις ενάντια στην κατοικία στο κέντρο της πόλης.
Εξάλλου, ο κ. Ηλιόπουλος αναφέρθηκε στην επιστροφή του φαινομένου πρόσφυγες να βρίσκονται εγκαταλελειμένοι σε πλατείες, ξεκινώντας από την πλατεία Βικτωρίας, όπως ανέδειξε στο σημερινό της πρωτοσέλιδο και η Αυγή. Όπως είπε, ο αριθμός των οικογενειών που κοιμούνται στο δρόμο, στην πλατεία Βικτωρίας, αλλάζει συνεχώς. Βρεθήκαμε εκεί, συνομιλήσαμε με ανθρώπους, ευτυχώς υπάρχει κλίμα αλληλεγγύης χωρίς εντάσεις. Και οι καταστηματάρχες το λένε, πρέπει να βρεθεί στέγη για τους ανθρώπους, με όρους αξιοπρέπειας. Με 100-150 ανθρώπους στο δρόμο δεν υπάρχει καμία αξιοπρέπεια και καταδικάζεται μία ολόκληρη περιοχή, δεν μπορεί να λειτουργήσει καμία γειτονιά με ανθρώπους πεταμένους στο δρόμο.
Ο κ. Μηταράκης είναι εμφανές ότι δεν έχει κανένα σχέδιο, θέλουν απλώς να διώξουν από τα νησιά κόσμο που έχει πάρει άσυλο αλλά δεν γνωρίζει την γλώσσα, δεν έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα που θα βοηθήσει να ενταχθεί σε μία κανονική, κοινωνική ζωή. τους αφήνουν στο έλεος του θεού. Πρέπει να κινηθεί και η Δημοτική Αρχή, εμείς ζητήσαμε χτες να πιεστεί η κυβέρνηση, να δεσμευτούν χώροι. Γνωρίζουμε σε όλη την Αττική ξενοδοχειακές μονάδες που λόγω κρίσης δεν θα ανοίξουν. Δεν απαιτούνται εθνικοί πόροι, υπάρχουν ευρωπαϊκοί πόροι, να δεσμευτούν οι μονάδες, να κοιμούνται κανονικά οι άνθρωποι, να έχουν φαγητό, αξιοπρέπεια. Να ξεκινήσουν μαθήματα γλωσσομάθειας, σε διαδικασία ένταξης. Είναι η κανονική ευρωπαϊκή διαδικασία που σέβεται τους ανθρώπους.
Να ακούσουν τους Αθηναίους και να πάρουν θέση για την βραχυχρόνια μίσθωση