Στη χτεσινή (13/3) συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, συζητήθηκε το θέμα της ασφάλειας των σιδηροδρομικών διαβάσεων, μετά και από αίτημα της Ανοιχτής Πόλης. Οι κάτοικοι του Κολωνού, των Σεπολίων και του Βοτανικού διαμαρτύρονται εδώ και χρόνια για την κατάσταση της ασφάλειας, στις διαβάσεις των γραμμών του τρένου της Κωνσταντινουπόλεως. Στις 7 Μαρτίου, μαθητές της περιοχής έκλεισαν συμβολικά τις γραμμές στη συμβολή με την Ιερά Οδό, ένα σημείο – όχι το μόνο – όπου τα δυστυχήματα είναι τακτικά, προκαλώντας τραυματισμούς, ακρωτηριασμούς, θανάτους. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση σε όλο το μήκος της διαδρομής από τον Κολωνό μέχρι το Ρουφ, όπως στις διασταυρώσεις της Κωνσταντινουπόλεως με την Αγ. Μελετίου, με τη Ρόδου, με τη Δαμβέργη, με τη Λένορμαν ή με τη Χαρώνδου. Από τον Νοέμβριο του 2021, όταν είχαμε δύο απανωτά θανατηφόρα ατυχήματα, ένα στο ύψος των ΕΛΤΑ και ένα στη διασταύρωση με Αχιλλέως, η κατάσταση δυστυχώς δεν έχει αλλάξει.
Η Ανοιχτή Πόλη είχε επισκεφτεί τις επικίνδυνες διαβάσεις της περιοχής το καλοκαίρι του 2022. Συγκεντρώσαμε φωτογραφικό υλικό και θέσαμε το ζήτημα στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, ζητώντας από τη δημοτική αρχή να έρθει σε επαφή με τον ΟΣΕ για τη λήψη των απαραίτητων μέτρων ασφάλειας. Η δημοτική αρχή δεν έκρινε σκόπιμο τότε να απαντήσει κάτι. Ο Δήμαρχος, λίγο μετά την εκλογή του, είχε υποσχεθεί στους κατοίκους ότι θα απευθυνθεί στον ΟΣΕ για το ζήτημα των διαβάσεων, καθώς και ότι θα διερευνήσει τη δυνατότητα ένταξης περισσότερων περιοχών στο έργο της υπογειοποίησης. Από τότε δεν έχουν γίνει βήματα στην κατεύθυνση αυτή.
Η εικόνα παραμένει απαράδεκτη και επικίνδυνη. Ασυντήρητες υποδομές μέσα στα σκουπίδια, εκτεθειμένα γυμνά καλώδια, δυσχερής πρόσβαση για άτομα με κινητικές δυσκολίες, πεζοί και εποχούμενοι στριμωγμένοι σε στενά πεζοδρόμια και σπασμένα οδοστρώματα που στην πρώτη βροχή γίνονται λίμνες, τυφλά αφύλακτα σημεία, μπάρες που ανεβοκατεβαίνουν με μανιβέλα από υπαλλήλους ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης, οι οποίοι συνεννοούνται με λάμπες και ασυρμάτους, όπως αποκαλύπτει πρόσφατο ρεπορτάζ της κρατικής τηλεόρασης. Με δυο λόγια, πλήρης εγκατάλειψη. Προκύπτει το ερώτημα, αν τελικά οι αρμόδιοι περιμένουν κάποιο ακόμα τραγικό συμβάν για να αποφασίσουν να ενεργοποιηθούν.
Ο Δήμος Αθηναίων θα πρέπει να διεκδικήσει την επέκταση της υπογειοποίησης του δικτύου σε όλο το μήκος της Κωνσταντινουπόλεως, η οποία μπορεί επιπλέον να προσφέρει μια μεγάλη έκταση-νησίδα πρασίνου σε μια περιοχή που την έχει ανάγκη. Μέχρι όμως αυτή να υλοποιηθεί, είναι επιβεβλημένη η περίφραξη με υψηλά παραπετάσματα σε όλο το μήκος των γραμμών, η κατασκευή αερογέφυρας στο Γκάζι, στο σταθμό του μετρό, και στην Ιερά Οδό, αλλά και η επαναπρόσληψη των 165 φυλάκων για τις διαβάσεις, οι οποίοι απολύθηκαν μετά τη λήξη των συμβάσεών τους, με αποτέλεσμα η φύλαξη να έχει ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία σεκιούριτι. Είναι επίσης απαραίτητες άμεσες παρεμβάσεις που μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητες ενός νέου δυστυχήματος. Το επόμενο Σάββατο 18 Μαρτίου στις 6μμ, στη συμβολή Ιεράς Οδού και Κωνσταντινουπόλεως, μαζί με κατοίκους και συλλογικότητες της περιοχής, θα απαιτήσουμε σήμανση και έλεγχο κυκλοφορίας με σύγχρονα μέσα, ορατότητα στις διαβάσεις, εξασφάλιση της προσβασιμότητας με κατάλληλες κατασκευές.
Η δημοτική αρχή πρέπει να δείξει ότι ανταποκρίνεται στα διδάγματα της πρόσφατης τραγωδίας και να έρθει σε αποτελεσματική συνεννόηση με το αρμόδιο υπουργείο και με τον ΟΣΕ, ώστε να υπερασπιστεί την ασφάλεια των δημοτών. Η Ανοιχτή Πόλη θα στηρίξει κάθε προσπάθεια σε αυτήν την κατεύθυνση.
(φωτoγραφία περίφραξης γραμμών στη σημερινή Αθήνα από την ομάδα κατοίκων Βοτανικού “Λακία”)