Γαβριήλ Σακελλαρίδης: «Τι να κάνουμε»

Γαβριήλ Σακελλαρίδης: «Τι να κάνουμε»

 

Συνέντευξη στο “enallaktikos.gr”/ Β. Συργκάνη

 

 

1. Αν  ηττηθεί η Μέρκελ, σταματήσει η βάρβαρη λιτότητα στην Ευρώπη και επανέλθουμε στην ανάπτυξη, όλα θα είναι πιο εύκολα. Αυτό  όμως μπορεί να αργήσει να συμβεί… Εντωμεταξύ, σχεδιάζετε κάποιο ολοκληρωμένο πρόγραμμα αλληλεγγύης  στον μεγαλύτερο δήμο της  χώρας  για να μην μείνει κανείς  χωρίς σπίτι, φαγητό, περίθαλψη και εκπαίδευση;

Σύνθημα της καμπάνιας μας είναι «Αλλάζουμε την Αθήνα Τώρα». Με αυτό θέλουμε να συμβολίσουμε ότι εμείς, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους συνδυασμούς που διεκδικούν την ψήφο των συμπολιτών μας, θέλουμε να αναδείξουμε το κεντρικό πολιτικό περιεχόμενο αυτών των αυτοδιοικητικών εκλογών. Ταυτόχρονα, όμως, το περιεχόμενο του προγράμματος μας είναι προσανατολισμένο προς την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης στους πολίτες της Αθήνας από σήμερα. Εξάλλου, αυτό είναι και το βασικό μας στοιχείο αιχμής ενάντια στον εν ενεργεία Δήμαρχο κ. Καμίνη, καθώς δεν έθεσε ως προτεραιότητα την κοινωνική πολιτική του Δήμου, σε μια περίοδο που οι πολίτες της πρωτεύουσας την είχαν τόσο ανάγκη.

Ως εκ τούτου, βασική αιχμή του προγράμματος μας είναι η ενίσχυση των δομών κοινωνικής πρόνοιας του δήμου και η ολόπλευρη στράτευση του στη μάχη ενάντια στην ανθρωπιστική κρίση. Στοιχεία αυτής τη πολιτικής είναι η αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, σε συνεργασία με τα υφιστάμενα κοινωνικά ιατρεία, για την δημιουργία δομών πρωτοβάθμιας περίθαλψης, η ενίσχυση κάθε δομής που συμβάλει στην αντιμετώπιση της επισιτιστικής κρίσης κ.ο.κ. Πάνω από όλα, όμως, εμείς θεωρούμε ότι κεντρικό ζήτημα σήμερα είναι η αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης που πλήττει την πόλη. Σε αυτή την κατεύθυνση ήμαστε προσανατολισμένοι προς τη δημιουργία ενός θεσμού διαμεσολάβησης σε εθελοντική βάση, ανάμεσα σε ιδιοκτήτες άδειων κατοικιών και σε ειδικές πληθυσμιακές ομάδες που, για αντικειμενικούς λόγους, εξαιτίας της συρρίκνωσης των εισοδημάτων τους εν μέσω κρίσης, αδυνατούν να βρουν κατοικία. Ο παραλογισμός μιας πόλης, με πλήθος κατοίκων να μένουν στο δρόμο, και αδιάθετα κτίρια που επιβαρύνουν φορολογικά τους ιδιοκτήτες τους, πρέπει και μπορεί να λάβει τέλος.

2. Στα συρτάρια του δήμου υπάρχουν εγκεκριμένα ευρωπαϊκά κονδύλια για  κοιτίδες επιχειρηματικότητας, δημιουργία και υποστήριξη νεοφυών  και  κοινωνικών επιχειρήσεων.  Τι λέει το πρόγραμμά σας για την Κοινωνική Οικονομία και τις συνεργατικές επιχειρήσεις;

Ο τρόπος με τον οποίο ο κ. Καμίνης επέλεξε να παρουσιάσει το κέντρο νεοφυών επιχειρήσεων ως τμήμα της προεκλογικής του καμπάνιας, καθώς και η αδράνεια του σε αντίστοιχα εγχειρήματα όλη την προηγούμενη περίοδο, δημιουργούν ορισμένα ερωτηματικά σε σχέση με το σκεπτικό μέσα από το οποίο γίνονται οι παραπάνω δράσεις. Παρόλα αυτά, ακόμα και τώρα, εμείς στεκόμαστε θετικά απέναντι στις σχετικές πρωτοβουλίες.

Πέρα από αυτό, νομίζω ότι ο δημόσιος λόγος σχετικά με τα “start-ups” υπερεπενδύεται ιδεολογικά από το νεοφιλελεύθερο «στρατόπεδο» και έρχεται, σε ένα βαθμό, να καλύψει την πίεση που δέχονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από την υπερφορολόγηση και τη συρρίκνωση της εσωτερικής ζήτησης. Επίσης, δεν πρέπει να αγνοούμε ότι, μέσα από τις λεγόμενες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, είχαμε το τελευταίο διάστημα σειρά παρεμβάσεων που έβαλλαν ευθέως ενάντια στις μικρές επιχειρήσεις, όπως π.χ. το άνοιγμα των καταστημάτων της Κυριακές, η προώθηση των πολυκαταστημάτων τύπου mall και οι ρυθμίσεις της έκθεσης του Ο.Ο.Σ.Α. για τα φαρμακεία. Άρα, στο έδαφος της συνολικής επίθεσης προς το λιανεμπόριο και τη μικρή βιοτεχνική παραγωγή, προκύπτει αντικειμενικά η ανάγκη για πολιτικές που να παρουσιάζονται ότι, επικοινωνιακά τουλάχιστον, μεριμνούν για την «μικρή» επιχειρηματικότητα.

Για εμάς, πρώτη προτεραιότητα είναι η διεύρυνση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, ως ένα βήμα προς την προώθηση ενός περισσότερο δημοκρατικού και κοινωνικά δίκαιου τρόπου οργάνωσης της οικονομίας. Ο τρόπος που διαφοροποιείται η αντίληψη μας στην Ανοιχτή Πόλη από την κυρίαρχη, πέρα του ότι εμείς σκοπεύουμε όντως να στηρίξουμε τον κλάδο και να μην αφήσουμε το ενδιαφέρον μας σε επίπεδο προγραμματικού λόγου, όπως ο κ. Καμίνης, είναι ότι εμείς πιστεύουμε ότι οι κοινωνικές επιχειρήσεις μπορούν να αναπτυχθούν εγκάρσια σε όλους τους παραγωγικούς κλάδους, άρα και σε εγχειρήματα έντασης γνώσης και καινοτομίας. Απορρίπτουμε τη λογική που βλέπει τις κοινωνικές επιχειρήσεις ως ένα τρόπο για να καλυφθεί το κενό που αφήνει πίσω της η συρρίκνωση των παραδοσιακών δημόσιων προνοιακών δομών. Και δεν αρκούμαστε σε μια οπτική που θέλει την κοινωνική οικονομία ως προνομιακό όχημα αποκλειστικά για επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας.

Πέρα από αυτά, νομίζω ότι οι πόροι που υπάρχουν σήμερα στα «συρτάρια» του Δήμου, πρέπει να διατεθούν και προς την κατεύθυνση της στήριξης των υφιστάμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων και, συγκεκριμένα, στο ζήτημα της μεταβίβασης από γενιά σε γενιά μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων –τα γνωστά follow ups– και της αναβάθμισης τους.

3. Ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι σε όλο τον κόσμο και 160 εκατομμύρια στην Ευρώπη εξασφαλίζουν αξιοπρεπή διαβίωση χάριν στην αλληλέγγυα, κοινωνική και συνεργατική οικονομία. Στην Ευρώπη η Κοινωνική Οικονομία – ανάμεσα στην ιδιωτική και την δημόσια – αντιπροσωπεύει πλέον το 11%. Με ποιο τρόπο ο δήμος της Αθήνας μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία τέτοιων επιχειρήσεων και στην απασχόληση των νέων;

Το σχέδιο μας για την ανάπτυξη των κοινωνικών επιχειρήσεων έχει τρεις πτυχές. Από τη μία, πρέπει να κάνουμε το προφανές, να συμβάλουμε στην ίδρυση τους, μέσα από την διευκόλυνση της αδειοδότησης τους και την διοχέτευση των σχετικών πόρων σε αυτές. Πέρα από αυτό όμως, η διαφοροποίηση τους και η δημιουργία τους σε νέα πεδία και κλάδους προϋποθέτουν τη δημιουργία εκ μέρους του δήμου συμβουλευτικών θεσμών και θεσμών προαγωγής της συνεταιριστικής παιδείας, καθώς και θεσμών συνεταιριστικής πιστοποίησης. Εξάλλου, η διεθνής εμπειρία αποκαλύπτει ότι, σε πολλές περιπτώσεις, απουσία ανάλογων θεσμών, οι κοινωνικές επιχειρήσεις είναι απλά μια διαφορετική νομική μορφή για την άντληση κρατικών πόρων, χωρίς να διασφαλίζεται η δημοκρατία και η συμμετοχή στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων στο εσωτερικό του.

Επιπλέον, είναι εξαιρετικά σημαντικό, υπό συνθήκες ανάπτυξης ενός κρίσιμου αριθμού κοινωνικών επιχειρήσεων, ο δήμος να μπορεί να παρέμβει στην κατεύθυνση της δικτύωσης των σχετικών επιχειρήσεων, με ορίζοντα την δημιουργία μιας συνεταιριστικής τράπεζας. Τέλος, ακόμα και σε συνθήκες οικονομικής στενότητας, ο Δήμος μπορεί να παρέχει έμμεσα ο ίδιος υφιστάμενους πόρους προς αυτούς. Αυτό μπορεί να γίνει είτε μέσα από την δημιουργία προγραμματικών συμβάσεων προς ανάλογα εγχειρήματα, είτε μέσα από την παραχώρηση μη-χρησιμοποιούμενων ακίνητων του Δήμου για τη στέγαση τους.

4. Ένας εκ των δημιουργών του ευρώ, ο Bernard Lietaer, προσπαθεί να αποδείξει πως η νομισματική ποικιλότητα είναι απαραίτητη για τη βιωσιμότητα και την προσαρμοστικότητα της οικονομίας. Την ίδια άποψη διατύπωσε με τον πιο εμπεριστατωμένο τρόπο στην Huffington Post και ο καθηγητής Δημήτρης Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Levy Economics Institute. Σ’ αυτή την ιδέα για τη δημιουργία εναλλακτικών νομισμάτων με πρόγραμμα εγγυημένης απασχόλησης, έχουν τοποθετηθεί θετικά με άρθρα τους στελέχη του οικονομικού επιτελείου του  ΣΥΡΙΖΑ, όπως  ο Γιώργος Σταθάκης και ο Γιάννης Δραγασάκης . Είναι μέσα στις προτεραιότητές σας  η δημιουργία κοινωνικού νομίσματος στην Αθήνα, συμπληρωματικά στο ευρώ, αντίστοιχου με τα LETS της Αγγλίας, τα κοινωνικά νομίσματα της Γερμανίας ή το τριπλό νόμισμα SOL της Γαλλίας;

Η ανάπτυξη των εναλλακτικών δικτύων ανταλλαγών είναι τμήμα των αντιστάσεων που έχει αναπτύξει η ελληνική κοινωνία εν μέσω κρίσης, και ως τέτοια, αποτελούν ένα υπερπολύτιμο στοιχείο από την εμπειρία της κρίσης. Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε ότι τα μη-νομισματικά δίκτυα ανταλλαγών ήταν εξαιρετικά εκτεταμένα στον αγροτικό κόσμο της χώρας μας μέχρι και πολύ πρόσφατα. Η εμπειρία της κρίσης έχει να παρουσιάσει ένα σημαντικό πλουραλισμό στις μορφές εναλλακτικών δικτύων ανταλλαγών, αλλού μέσα από μορφές εναλλακτικών νομισμάτων ή τραπεζών χρόνου, και αλλού μέσα από μορφές μη-νομισματικών ανταλλαγών.

Σήμερα, κρίσιμος παράγοντας για την διεύρυνση τους είναι, προφανώς, οι νέες τεχνολογίες που επιτρέπουν την ευκολότερη καταγραφή των συναλλαγών. Εκκρεμεί, όμως, η δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου που να τις προστατεύει και να τις απαλλάσσει από έμμεσες μορφές φορολόγησης. Για παράδειγμα, καταστήματα που επιθυμούν σήμερα να λειτουργήσουν με διπλό νόμισμα, δεν μπορούν παρά να παρουσιάζουν το τμήμα της αποθήκης τους που διατίθεται σε εναλλακτικά δίκτυα ως έκπτωση.

Ακόμα όμως και με τις υφιστάμενες συνθήκες, η δημοτική αρχή θα μπορούσε να βοηθήσει σχετικές πρωτοβουλίες από ομάδες πολιτών. Και αυτό γιατί ο κρίσιμος παράγοντας σε κάθε σχετικό δίκτυο είναι το μέγεθος του, το οποίο με τη σειρά του προϋποθέτει δημοσιότητα και «ορατότητα». Σε αυτό το σημείο θα μπορούσε η συμμετοχή του δήμου να είναι καταλυτική. Τέλος, όπως έχει αποδείξει η διεθνή εμπειρία –π.χ. της Αργεντινής– ανάλογα δίκτυα συχνά διαβάλλονται, μέσα από την διάβρωση του μέσου συναλλαγής, από όσους το αντιμάχονται. Συνεπώς, ο Δήμος της Αθήνας, με το κύρος και το μέγεθος του, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως εγγυητής τέτοιων συναλλαγών ή ως φορέας πιστοποίησης ανάλογων νομισμάτων, με την ανάληψη εκ μέρους του της υδατογράφησης των σχετικών νομισμάτων, κ.α.

5. Σύμφωνα με όλες τις έρευνες, η αγροτική γεωργία υποχωρεί και αναπτύσσεται η αστική και περιαστική γεωργία. Έχετε κάποιο πρόγραμμα δημιουργίας εκτεταμένου δικτύου αστικών λαχανόκηπων, ταρατσόκηπων και «αγορών αγροτών» χωρίς μεσάζοντες, σαν κι αυτές που κυριαρχούν σε ΗΠΑ και Καναδά; Πώς σχεδιάζετε να αντιμετωπίσετε την επισιτιστική κρίση;

Από τα διαθέσιμα στοιχεία που έχουμε δεν προκύπτει ότι στον αστικό ιστό του Δήμου της Αθήνας, όχι της ευρύτερης Αττικής, υπάρχει εκείνο το κρίσιμο μέγεθος ελεύθερων δημόσιων χώρων, ώστε να αναπτυχθούν πολλές σχετικές πρωτοβουλίες. Φυσικά, κάθε τέτοια προσπάθεια που θα δημιουργηθεί, εμείς θα την αγκαλιάσουμε και θα την υποστηρίξουμε με κάθε διαθέσιμο μέσο. Νομίζω ότι συνολικά η επέκταση των χώρων πρασίνου στο Δήμο της Αθήνας περνάει, σε μεγάλο βαθμό, μέσα από το «πρασίνισμα» του ιδιωτικού χώρου, και ως εκ τούτου, ένα εκτεταμένο δίκτυο ταρατσόκηπων θα ήταν και πιο βιώσιμο και με θετικότερο οικολογικό αποτύπωμα στην πόλη. Σημαντικές, ωστόσο, δυνατότητες υπάρχουν για επεμβάσεις στους αύλειους χώρους των σχολείων, που ανήκουν άλλωστε στη δικαιοδοσία του Δήμου. Ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αξιοποίησής τους θα δημιουργούσε εστίες πρασίνου σε όλες τις γειτονιές της πόλης.

Θέλω εδώ να υπενθυμίσω ότι, με το πρόσφατο νομοσχέδιο για τις λαϊκές αγορές, η κυβέρνηση στην πραγματικότητα ποινικοποίησε το ελπιδοφόρο εγχείρημα των αγορών χωρίς μεσάζοντες. Άρα, εκ των πραγμάτων, τίθεται ζήτημα παρέμβασης για την προστασία του κινήματος, μέσα από τη διάθεση, υπό την αιγίδα του Δήμου, περιοχών για την «χωροθέτηση» τους. Επιπλέον, υπάρχουν συγκεκριμένες δραστηριότητες στις οποίες θα μπορούσε ο Δήμος να εμπλέξει τις αγορές χωρίς μεσάζοντες, όπως τα γεύματα στους παιδικούς σταθμούς και τα δημοτικά συσσίτια. Μια τέτοια κίνηση όχι μόνο θα διεύρυνε το πεδίο δραστηριοποίησης τέτοιων κινήσεων, αλλά θα έδινε και στο Δήμο τη δυνατότητα να προσφέρει τρόφιμα πολύ καλής ποιότητας σε χαμηλές τιμές.

6. Η Monsanto με τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα δεν κατάφερε προς το παρόν να πατήσει  πόδι στην Ευρώπη. Πώς σκέφτεστε να συνεργαστείτε με το τεράστιο διατροφικό κίνημα που έχει αναπτυχθεί στην Ελλάδα για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την διάσωση διά της σποράς των ντόπιων παραδοσιακών ποικιλιών;

Είναι προφανές ότι διαφωνούμε με τις πολιτικές για την προώθηση των γενετικά τροποποιημένων τροφίμων. Ο Δήμος θα είναι ανοιχτός για όλες τις πρωτοβουλίες ενημέρωσης των πολιτών και θα υποστηρίξει τα κινήματα και δίκτυα που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

7. Στην Αθήνα, όπως και σε ολόκληρη τη χώρα, τα τελευταία χρόνια, έχει αναπτυχθεί το μεγαλύτερο κίνημα αλληλεγγύης στην Ευρώπη, με αγορές απευθείας διάθεσης τροφής χωρίς μεσάζοντες, κοινωνικά παντοπωλεία, ιατρεία, φαρμακεία, φροντιστήρια, τράπεζες χρόνου, ανταλλακτικά παζάρια, συλλογικές κουζίνες και κοινωνικούς αυτοδιαχειριζόμενους χώρους, με αξιοσημείωτο πολιτιστικό ακτιβισμό. Εκατοντάδες ομάδες εθελοντών συγκεντρώνουν τα τρόφιμα, τα ρούχα, τα φάρμακα που περισσεύουν, και τα αναδιανέμουν σε αυτούς που έχουν ανάγκη. Αν εκλεγείτε, έχετε κάποιο σχέδιο για να λειτουργήσει  ο δήμος σαν ομπρέλα γι’ αυτό το κίνημα και να ενισχύσετε τις δομές αλληλεγγύης και κοινωνικής προστασίας;

Αυτό είναι και το παράπονο των δομών αλληλεγγύης, που επί τριάμισι χρόνια ο κ. Καμίνης δεν συναντήθηκε ποτέ μαζί τους. Εμείς θα αξιοποιήσουμε την εμπειρία όλων αυτών των πρωτοβουλιών στις γειτονιές και, στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου σχεδίου μας για την κοινωνική αλληλεγγύη, θα ζητήσουμε τη συνδρομή τους.

8. Τον Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος για το Ηθικό, Ισοδίκαιο και Αλληλέγγυο Εμπόριο, θα έρθουν στην Αθήνα αντιπροσωπείες από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και ανάμεσά τους στελέχη της Banca Etica – Ηθικής Τράπεζας της Ιταλίας. Είναι μέσα στα σχέδιά σας να συμβάλλετε στη δημιουργία μιας Κοινωνικής Ηθικής Τράπεζας στην Αττική;

Από την 1η Σεπτέμβρη, ως νέα δημοτική αρχή, όλα αυτά τα παραδείγματα θα τεθούν στις ανοιχτές, συμμετοχικές, δημοκρατικές συνελεύσεις σε κάθε γειτονιά. Εκεί θα υπάρξουν οι αναλυτικές παρουσιάσεις, εκεί θα υπάρξουν και οι αποφάσεις. Μελετάμε σχετικά παραδείγματα, υπάρχουν στοιχεία για θετικά αποτελέσματα, θα επεξεργαστούμε όλες τις παραμέτρους.

9. Έχει αναπτυχθεί μια συνεργατική πρωτοβουλία από 24 οργανώσεις για την κοινωνική διαχείριση των απορριμμάτων.  Τι θα κάνετε για την ανακύκλωση; Θα κόψετε την όρεξη των εργολάβων; Υπάρχει χώρος για τις οργανώσεις κοινωνικής διαχείρισης των απορριμμάτων;

Η υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου Αθηναίων παρουσιάζει εικόνα διάλυσης, λόγω απολύσεων και περικοπών. Για τον κ. Καμίνη και τους άλλους μνημονιακούς υποψήφιους δημάρχους, η κρίση εμφανίζεται ως ευκαιρία για την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων της πόλης.

Από την πλευρά μας, ως Ανοιχτή Πόλη, προτείνουμε ένα σύγχρονο και φιλικό στο περιβάλλον μοντέλο για την καθαριότητα και τη διαχείριση των απορριμμάτων, που εστιάζει στην αποκέντρωση των δραστηριοτήτων και την παρέμβαση στη μικρή κλίμακα, και θέτει ως προτεραιότητα τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα στη διαχείριση. Είναι, βεβαίως, προφανές ότι το μοντέλο που εμείς προτείνουμε, βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με το μοντέλο των μονάδων ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου Ιδιωτικού τομέα, 4 τέτοιες μονάδες προβλέπονται για την Αττική σύμφωνα με τα σχέδια Κυβέρνησης-Σγουρού) που στόχο έχουν την παράδοση στα συμφέροντα ιδιωτών επενδυτών-εργολάβων ολόκληρου του συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων, από την αποκομιδή έως την τελική διάθεση.

Βασικοί άξονες του δικού μας μοντέλου στο πρώτο επίπεδο διαχείρισης (γειτονιά, συνοικία, δημοτικό διαμέρισμα) είναι η ανακύκλωση, η διαλογή στην πηγή με σύστημα τεσσάρων κάδων, η επαναχρησιμοποίηση και η κομποστοποίηση, δραστηριότητες που βασίζονται στην ενθάρρυνση της κοινωνικής συμμετοχής. Δομές συνεταιριστικού/συνεργατικού χαρακτήρα για την ανακύκλωση και τη διαχείριση που συνεχώς αναπτύσσονται το τελευταίο διάστημα, έχουν σημαντικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία ενεργοποίησης και αξιοποίησης του κοινωνικού δυναμικού.

10. Στη Θεσσαλονίκη, παράλληλα με τις εκλογές, η Κίνηση 136 οργανώνει δημοψήφισμα εναντίον της ιδιωτικοποίησης του νερού, με στόχο την αυτοδιαχείρισή του από τους πολίτες. Ο δήμος Παλλήνης ήταν ο πρώτος που ψήφισε ομόφωνα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση. Τι σκέφτεστε να κάνετε, αν εκλεγείτε, για να αντιμετωπίσετε το σχέδιο ιδιωτικοποίησης του νερού;  Είστε κοντά στην ιδέα της Κίνησης 136 για αυτοδιαχείριση;

Σε πλήρη αντίθεση προς τη σιγή ιχθύος και την κρυφή ατζέντα σχετικά με το νερό, που επιμελώς αποκρύπτουν από τους πολίτες ο κ. Καμίνης και ο κ. Σπηλιωτόπουλος, εμείς από την πρώτη στιγμή χαρακτηρίσαμε την σχεδιαζόμενη ιδιωτικοποίηση του νερού ως προσχεδιασμένο έγκλημα. Συμμετείχαμε ενεργά σε όλες τις πρωτοβουλίες πολιτών, οργανώσεων και κινημάτων για την αποτροπή της ιδιωτικοποίησης και βεβαίως υποστηρίζουμε ολόθερμα την πρωτοβουλία στη Θεσσαλονίκη για δημοψήφισμα την πρώτη Κυριακή των δημοτικών εκλογών.

Αναγνωρίζοντας το νερό ως το ζωτικότερο δημόσιο και κοινωνικό αγαθό, αποτελεί για εμάς ξεκάθαρη δέσμευση ότι, ως δημοτική αρχή, θα αγωνιστούμε για να αποτραπεί με κάθε μέσον το ξεπούλημα της ΕΥΔΑΠ. Όμως, ο αγώνας για την προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της ΕΥΔΑΠ είναι για εμάς προωθητικός και όχι αμυντικός. Στόχος μας δεν είναι η αναπαραγωγή του υπάρχοντος μοντέλου λειτουργίας και διοίκησης, αλλά η ενίσχυση της ουσιαστικής συμμετοχής και ελέγχου της επιχείρησης από τους εργαζόμενους, τους καταναλωτές και την αυτοδιοίκηση.

11. Σύμφωνα με μελέτη των Ευρωπαίων Πράσινων, με μία Πράσινη Νέα Συμφωνία- Green New Deal, για κάθε ένα δις ευρώ πράσινη επένδυση, μπορούν να δημιουργηθούν 10.000 νέες θέσεις εργασίας. Προτείνουν σε Ευρωπαϊκό επίπεδο ένα πρόγραμμα πράσινων επενδύσεων της τάξης των 500 δισ. ευρώ σε περίοδο 5 ετών, όπου θα δημιουργηθούν 5 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας. Αν αλλάζαμε ριζικά μοντέλο ανάπτυξης αυτό θα σήμαινε για την Ελλάδα 250 χιλιάδες νέες “πράσινες” θέσεις εργασίας μέχρι το 2020. Κάποιοι λένε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ,  που υποστηρίζει την υποψηφιότητά σας , δεν αξιοποιεί όλο αυτό τον πλούτο των προτάσεων και των ιδεών: τι τύπου νέα ανάπτυξη οραματίζεστε;

Η προώθηση πολιτικών για την ενίσχυση των ΑΠΕ, την εξοικονόμηση ενέργειας και τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας του κτιριακού αποθέματος αποτελεί βασική αναπτυξιακή προτεραιότητα για την Ανοιχτή Πόλη, σε μια διαφορετική λογική, όμως, από το μοντέλο «πράσινης ανάπτυξης» που ακολουθήθηκε στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια και που οι τελευταίες αρνητικές εξελίξεις στον κλάδο των ΑΠΕ απέδειξαν τη μη βιωσιμότητά του. Συντονισμένες παρεμβάσεις του Δήμου με τους αρμόδιους φορείς στις μεταφορές για την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, πρωτοβουλίες του Δήμου για την ενεργειακή αναβάθμιση των δημόσιων κτιρίων, διεκδίκηση από την κεντρική διοίκηση της δυνατότητας ίδρυσης δημοτικών ενεργειακών επιχειρήσεων (ESCOs) – εξέλιξη που θα επιτρέψει στο δήμο να καλύψει σημαντικό μέρος των ενεργειακών του αναγκών με αυτοπαραγωγή από ΑΠΕ, είναι μερικές μόνο από τις παρεμβάσεις που σχεδιάζουμε στην «πράσινη οικονομία», τομέας που αποτελεί προνομιακό πεδίο για τη σύνδεση των πολιτικών του Δήμου με δομές κοινωνικής επιχειρηματικότητας και συνεταιριστικά σχήματα.

12. Οι Τούρκοι ανακυκλώνουν ταΐζοντας τα αδέσποτα  σε ειδικές συσκευασίες που υπάρχουν στα εστιατόρια της Κωνσταντινούπολης, φροντίζοντας ταυτόχρονα και το περιβάλλον. Οι φιλοζωικές οργανώσεις υποδέχθηκαν θερμά την κίνηση του δήμου Δράμας να τοποθετήσει τάιστρα στις πλατείες. Εσείς τι θα κάνετε;

Ως Ανοιχτή Πόλη ενδιαφερόμαστε και εστιάζουμε στο θέμα των αδέσποτων ζώων για δυο λόγους: πρώτον για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, που εξαρτάται και από την αρμονική συμβίωση τους με τα ζώα της πόλης, και δεύτερον για την ευζωία των αδέσποτων ζώων, για λόγους αρχών.

Για τους λόγους αυτούς, δεσμευόμαστε να μεριμνήσουμε για την προστασία των αδέσποτων του Δήμου μας. Για το σκοπό αυτό θα οργανώσουμε εκστρατείες ευαισθητοποίησης, σεμινάρια, ανοιχτές ημερίδες ενημέρωσης, και εκδηλώσεις, με κεντρική ιδέα την εμπέδωση της έννοιας των δικαιωμάτων των ζώων. Επίσης, για την άμεση φροντίδα και προστασία των αδέσποτων ζώων, η πρώτη μας μέριμνα θα είναι να διεκδικήσουμε ανυποχώρητα τα κονδύλια που δικαιούται η τοπική αυτοδιοίκηση, για να υλοποιήσουμε το Πρόγραμμα Διαχείρισης Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς, σύμφωνα με το νόμο 4039/2014.

Σε κάθε περίπτωση, η πολιτική μας για τα αδέσποτα δεν μπορεί να διαμορφωθεί ερήμην των εθελοντών και των φιλοζωικών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στην πόλη μας. Όλους αυτούς τους θέλουμε συμμέτοχους και συνδιαμορφωτές προτάσεων και πολιτικών, με κοινό στόχο τη διασφάλιση της ευζωίας των αδέσποτων και την αρμονική συμβίωση μεταξύ ανθρώπων και ζώων στο Δήμο της Αθήνας.

13. Έχετε σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων για να γίνει η Αθήνα πιο ανθρώπινη πόλη;

Για εμάς σημασία έχει η βελτίωση της κίνησης στην καθημερινότητα της πόλης. Σ’ αυτό το πλαίσιο, ασφαλώς και μπορεί να υπάρξει σχεδιασμός για αναβάθμιση των πεζόδρομων που υπάρχουν, επέκτασή τους σε γειτονιές εκεί που χρειάζεται, μαζί όμως και με πιο ουσιαστικά έργα, όπως η καλή συντήρηση των πεζοδρομίων και η απελευθέρωσή τους από εμπόδια που δυσκολεύουν και θέτουν σε κίνδυνο τους πολίτες. Για την επέκταση των πεζοδρόμων ειδικά, υπάρχουν μελέτες και προτάσεις, που δυστυχώς ποτέ δεν αξιοποιήθηκαν από τις δημοτικές αρχές, και τις οποίες και γνωρίζουμε και μπορούμε να προωθήσουμε.

Το ποδήλατο είναι ένα φτηνό και οικολογικό μέσο, ταιριάζει στους νέους ανθρώπους και μπορεί να αξιοποιήσει όλο το δίκτυο πεζοδρόμων και λεωφορειολωρίδων στην πόλη. Χρειάζεται όμως υποστήριξη, κυρίως με προτεραιότητα στην κυκλοφορία, αλλά και ασφάλεια.

Γι’ αυτό δίνουμε σημασία γενικά στη διαμόρφωση συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας στις γειτονιές. Είναι μια παλιά ιδέα που ποτέ δεν προωθήθηκε στο Δήμο της Αθήνας και αρχικά μπορεί να εφαρμοστεί με τμηματικές πεζοδρομήσεις, που θα συγκροτούν μικρά τοπικά δίκτυα, συνδέοντας σταθμούς μετρό, πολεοδομικά κέντρα γειτονιάς, σχολεία, πλατείες, σημαντικούς ή τοπικούς ελεύθερους χώρους, και γενικά τους χώρους όπου κινούνται καθημερινά οι άνθρωποι. Όσο πιο ασφαλείς και ευχάριστοι γίνουν αυτοί οι χώροι, τόσο πιο πολύ θα χρησιμοποιούνται ως δημόσιοι χώροι. Κάτι που δεν θα συμβάλλει μόνο στην περιβαλλοντική αναβάθμιση των περιοχών, αλλά θα τονώσει και την κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη, πράγμα ιδιαίτερα αναγκαίο σήμερα. Μια πόλη με δημόσιο χώρο που προσκαλεί και είναι ζωντανός, είναι μια ανθρώπινη και ανοιχτή πόλη.