Άρθρο του Κώστα Ζαχαριάδη στο dailypost.gr
Το μοντέλο ανάπτυξής που ακολουθήθηκε στην Αθήνα αλλά και συνολικά στη χώρα εδώ και δεκαετίες, έχει φτάσει προ πολλού στα όριά του. Χρειαζόμαστε διαφορετικές πολιτικές που θα κάνουν τις πόλεις μας ανθεκτικές, λειτουργικές και βιώσιμες απέναντι στις σύγχρονες προκλήσεις. Ειδικά για την Αθήνα, θέλω να σταθώ σε τρία βασικά ζητήματα:
- Θωράκιση της πόλης απέναντι στην κλιματική αλλαγή
Στην Ανοιχτή Πόλη, έχουμε ήδη σχεδιάσει ένα συνολικό πρόγραμμα παραβάσεων σε δύο βασικούς άξονες:
Ο πρώτος, περιλαμβάνει τις άμεσες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν: Καθαρισμός φρεατίων, διευθέτηση ρεμάτων, έλεγχος και συντήρηση όλων των δικτύων και αγωγών ύδρευσης, αποχέτευσης κλπ. Όλα αυτά θα γίνουν άμεσα, με την ανάληψη των καθηκόντων μου. O δεύτερος άξονας περιέχει τα μεγάλα έργα υποδομών που θα δημοπρατηθούν ώστε η πόλη να καταστεί ανθεκτική απέναντι στην κλιματική αλλαγή. Έχουμε ήδη μελετήσει βέλτιστες πρακτικές από το εξωτερικό και συνεργαζόμαστε με διακεκριμένους επιστήμονες ώστε να προχωρήσει τάχιστα η υλοποίηση.
Προφανώς τίθεται ζήτημα αρμοδιοτήτων, όμως εμείς δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από αυτό. Θα ασκήσουμε όση πίεση χρειαστεί, θα διεκδικήσουμε κάθε διαθέσιμο πόρο και θα έχουμε διαρκή συνεργασία με την Περιφέρεια και τους άλλους Δήμους της Αττικής ώστε να υλοποιηθούν τα αναγκαία έργα.
- Πολιτική για το πράσινο
Δυστυχώς η πολιτική για το πράσινο του κ. Μπακογιάννη, εξαντλείται σε αποσπασματικές παρεμβάσεις χωρίς συνολικό σχέδιο. Στην χειρότερη εκδοχή, χώροι πρασίνου συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να χάνονται, τα δέντρα της πόλης να κακοποιούνται, ενώ βλέπουμε αδιανόητες για την εποχή επιλογές, όπως να χτίζονται μεγαθήρια χιλιάδων τετραγωνικών μέσα σε ιστορικά άλση. Η πόλη στο σύνολό της είναι σε πολύ χαμηλή θέση στην αναλογία πρασίνου/κάτοικο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Εμείς, έχουμε ολοκληρωμένη στρατηγική για το πράσινο και τους ελεύθερους χώρους, με έμφαση στην ενίσχυση της διαχειριστικής ικανότητας του Δήμου και προτεραιότητα την υλοποίηση των αναγκαίων υποδομών και την μακροχρόνια συστηματική φροντίδα των υφιστάμενων χώρων πρασίνου της πόλης. Αλλά και σε ένα σχέδιο για την ποιοτική και ποσοτική αύξηση του πρασίνου, με ένα δεσμευτικό πρόγραμμα ολοκλήρωσης των εκκρεμών απαλλοτριώσεων στις επτά Κοινότητες και με πιλοτικές εφαρμογές της μελετημένης ιδέας των πράσινων διαδρόμων σε μεγάλους άξονες και στο τοπικό οδικό δίκτυο.
- Κυκλοφοριακό πρόβλημα
Η κίνηση στους δρόμους έχει ενταθεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια και ταλαιπωρεί καθημερινά χιλιάδες συμπολίτες μας. Προφανώς υπάρχουν διαχρονικές αιτίες που έχουν τις ρίζες τους στον άναρχο τρόπο ανάπτυξης της πόλης τις περασμένες δεκαετίες. Όμως, ο κ. Μπακογιάννης, όχι μόνο δεν έκανε κάτι για την αντιμετώπιση του ζητήματος, αλλά με τις επιλογές του διόγκωσε περαιτέρω το πρόβλημα. Η απουσία ή η μη τήρηση των κανόνων στην πόλη σε σχέση το διπλοπαρκάρισμα, συνολικά με την παράνομη στάθμευση, τους χώρους στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων, τον τρόπο οργάνωσης της εφοδιαστικής αλυσίδας και βέβαια το διαρκές ράβε – ξήλωνε στην Πανεπιστημίου προκαλεί μονίμως κυκλοφοριακό έμφραγμα ιδίως στους κεντρικούς δρόμους της πόλης. Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι το κυκλοφοριακό είναι εύκολο ζήτημα. Όμως, η τήρηση των κανόνων στη λειτουργία της πόλης σε συνδυασμό με την πύκνωση και ενθάρρυνση χρήσης των ΜΜΕ μπορεί να αποφέρει καρπούς. Είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε σύγχρονες πρακτικές που αποβλέπουν στη μειωμένη χρήση του αυτοκινήτου ιδίως στο κέντρο της πόλης. Αυτό άλλωστε θα αποφέρει κι ένα ιδιαίτερα θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στην πόλη.
Η πόλη βρίσκεται στα όριά της. χρειαζόμαστε συνολικό σχέδιο και όχι αποσπασματικές παρεμβάσεις. Κάθε παρέμβαση, κάθε ενέργεια πρέπει να είναι καλά μελετημένη και να έχουν αναλυθεί διεξοδικά οι επιπτώσεις της σε όλο το φάσμα των λειτουργιών της πόλης. Έχουμε μπροστά μας μια μεγάλη πρόκληση: Να κάνουμε την Αθήνα μια σύγχρονη πόλη, πράσινη, λειτουργική και βιώσιμη.